Podmioty powiązane zawierające transakcje kontrolowane muszą sprostać wielu wyzwaniom; również regulacyjnym. Jednym z nich jest prawidłowe dokonanie ewentualnych korekt rozliczeń.
Teoretycznie oczywiste
Do niedawna zasady dokonywania korekt rozliczeń między podmiotami powiązanymi nie były szczegółowo uregulowane. Podatnicy w tej kwestii bazowali na „ogólnych” regulacjach krajowych oraz Wytycznych OECD.
Od stycznia 2019 r. w ustawach o CIT i PIT zdefiniowane zostało zagadnienie korekty cen transferowych (dalej: korekta TP), której celem jest dostosowanie poziomu rentowności transakcji kontrolowanej do warunków rynkowych.
Zgodnie z przepisami, dokonanie korekty TP możliwe jest poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów ich uzyskania. Konieczne jest jednak łączne spełnienie poniższych warunków; po niej dajmy (w przypadku zwiększenia podstawy opodatkowania obligatoryjnie pierwszych dwóch):
- pierwotne warunki transakcji kontrolowanej były ustalone na poziomie rynkowym,
- nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na przyjęte warunki transakcji lub znane są faktycznie poniesione koszty bądź osiągnięte przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej,
- podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego o dokonaniu przez niego równoczesnej korekty TP,
- podmiot powiązany jest polskim podatnikiem lub podatnikiem z kraju, z którym Polska zawarła UPO oraz dokonuje wymiany informacji podatkowych,
- podatnik potwierdza dokonanie korekty w zeznaniu podatkowym za rok, którego dotyczy korekta.
… w praktyce może budzić wątpliwości
Nowe przepisy niestety nie regulują zasadniczych kwestii a wręcz przyczyniają się do powstawania nowych wątpliwości, które poza dotychczasowymi m.in.:
- moment ujęcia korekty – wstecz czy na bieżąco?
- sposób przeprowadzenia korekty – na cenach jednostkowych czy na zrealizowanej rentowności?
- dokumentowanie korekty – nota księgowa czy faktura korygująca?
dotyczą klasyfikacji takiej korekty. Przepisy podatkowe dopuszczają bowiem dokonanie korekt przychodów bądź kosztów z różnych przyczyn, tj.:
- niewynikających z błędów (np. z tytułu rabatów),
- wynikających z błędów lub omyłek oraz
- omawianych korekt TP.
Niejednolite stanowisko organów podatkowych w tym obszarze również nie ułatwia podatnikom dokonywania i identyfikacji takich korekt.
W przypadku zainteresowania zagadnieniem, zapraszamy do kontaktu
Nie zapomnij sprawdzić, co słychać na naszym Facebooku i Linkedinie!