Jakie obowiązki należy spełnić do końca roku?
W tym roku pierwszy raz należy złożyć informację o cenach transferowych w formie formularza TPR, który zastępuje formularz CIT-TP. Formularz TPR jest szczegółowym dokumentem wymagającym podania konkretnych informacji odnośnie warunków zawieranych transakcji.
Przekazane informacje posłużą organom do analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania oraz weryfikacji rozliczeń między podmiotami powiązanymi, przez co umożliwią dokładniejsze typowanie podmiotów do kontroli podatkowych.
Kto musi złożyć TPR?
Formularz TPR mają obowiązek złożyć podmioty zawierające:
- transakcje z pomiotami powiązanymi podlegające obowiązkowi dokumentacji – gdy wartość transakcji przekracza 10 mln zł (transakcje towarowe i finansowe) oraz 2 mln zł (transakcje usługowe i pozostałe);
- transakcje z pomiotami powiązanymi dla których nie sporządza się dokumentacji podatkowej – korzystające ze zwolnienia dla transakcji krajowych – gdy obie strony transakcji nie korzystały ze zwolnień w CIT oraz nie poniosły straty podatkowej;
- transakcje z podmiotami z tzw. rajów podatkowych podlegające obowiązkowi dokumentacji – gdy należności płatne na rzecz tych podmiotów lub umowy zawierane z tymi podmiotami przekraczają 100 tys. zł.
Jakie informacje zawiera TPR?
W formularzu TPR zbierane są informacje o warunkach transakcji kontrolowanych, w tym:
- dane identyfikacyjne podmiot,
- ogólne informacje finansowe podmiotu,
- informacje dotyczące podmiotów powiązanych i transakcji kontrolowanych,
- informacje dotyczące metod weryfikacji cen transferowych,
- informacje o analizie cen transferowych.
Warto zwrócić uwagę, że w formularzu TPR należy odnieść wyniki realizowane w ramach danej transakcji z wynikami przeprowadzonej analizy cen transferowych, dlatego niezbędne jest posiadanie takiej analizy przed wypełnieniem formularza TPR.
Szczegółowy zakres formularza TPR określa rozporządzenie, które jest dostępne tutaj.
Kiedy i jak należy złożyć formularz?
Informację TPR należy złożyć Szefowi KAS drogą elektroniczną (przez system e-Deklaracje) za pomocą wzoru dokumentu elektronicznego, który dostępny jest na stronie Ministerstwa Finansów TPR-C(2).
Co do zasady należy to zrobić do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, jednak z powodu COVID-19 termin ten został przedłużony do końca 2020 r. (dotyczy podmiotów z rokiem obrotowym zgodnym z kalendarzowym).
Informację TPR może podpisać pełnomocnik odpowiedzialny za deklaracje składane w formie elektronicznej.
Wsparcie w wypełnieniu TPR
Prawidłowe wypełnienie TPR może stanowić wyzwanie, dlatego chętnie pomożemy Państwu w tym zakresie.
___
W przypadku zainteresowania zagadnieniem, zapraszamy do kontaktu biuro@abctax.com.pl
Nie zapomnij sprawdzić, co słychać na naszym Facebooku i Linkedinie!