Globalny podatek minimalny w Polsce
0 (0)

05.09.2024

Trwa proces legislacyjny, którego celem w ramach implementacji tzw. Pillar II jest wprowadzenie minimalnego globalnego podatku. Oznacza to dodatkowe obciążenia fiskalne oraz nowe obowiązki sprawozdawcze dla podmiotów wchodzących w skład największych grup kapitałowych.

Istota Pillar II

W 2022 r. uchwalona została dyrektywa w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania grup wielonarodowych w Unii – tzw. Pillar II. Jest to kolejna inicjatywa w ramach programu BEPS (base erosion and profits shifting).

Pillar II dotyczy podmiotów wchodzących w skład grup kapitałowych (krajowych lub zagranicznych), których skonsolidowane przychody wyniosą minimum 750 mln euro w co najmniej dwóch z ostatnich czterech lat podatkowych, bezpośrednio poprzedzających analizowany rok podatkowy.

Istota Pillar II sprowadza się do nałożenia obowiązku zapłaty dodatkowego podatku w celu wyrównania poziomu efektywnej stawki podatkowej (ang. effective tax rate, ETR) grupy do 15%. Kalkulacja ETR opiera się o dane księgowe.

Przykładowo, jeżeli efektywna stawka podatkowa ukształtowałaby się na poziomie 10%, to konieczne byłoby dopłacenie 5% podatku (ETR -> 15%).

Możliwa jest jednakże redukcja obciążeń podatkowych poprzez zmniejszenie podstawy opodatkowania z uwagi na substrat majątkowo-osobowy. Uwzględnia się przy tym:

  • wartość bilansową netto rzeczowych aktywów trwałych (asset carve-out), oraz
  • kwalifikowane koszty pracownicze (payroll carve-out).

Co z ulgami podatkowymi?

Większość funkcjonujących w Polsce ulg podatkowych (np. ulga badawczo – rozwojowa) wpływa na zmniejszenie ETR. Tego typu ulgi traktowane są na gruncie Pillar II jako niekwalifikowany zwrotny kredyt podatkowy (non-QRTC). Oznacza to zwiększenie ryzyka objęcia spółek obowiązkiem zapłaty podatku minimalnego.

Dyrektywa przewiduje jednak inne traktowanie tzw. kwalifikowanych zwrotnych kredytów podatkowych (QRTC). W ramach kalkulacji ETR, spółka mogłaby zwiększyć  wysokość podatku o kwotę tej ulgi.

Mówi się zatem o konieczności przemodelowanie polskich przepisów i wprowadzenia rozwiązania bazującego na zwracaniu podatnikom środków lub wykorzystywaniu ulg do opłacenia zobowiązań podatkowych. Taki system jest stosowany przykładowo w zakresie niewykorzystanej ulgi B+R dla podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Niemniej jednak jest to jeden z wyjątków. 

Nowe obowiązki sprawozdawcze

Projekt przewiduje nałożenie na podatników nowych obowiązków sprawozdawczych, w tym składanie:

  • informacji o opodatkowaniu wyrównawczym (za pierwszy rok w terminie do końca osiemnastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, a w kolejnych latach do końca piętnastego miesiąca), oraz
  • zeznania o wysokości należnego podatku wyrównawczego (za pierwszy rok w terminie do końca dwudziestego pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, a w kolejnych latach do końca osiemnastego miesiąca).

Ochrona podatników

Kwestie dotyczące podatku wyrównawczego nie będą mogły być rozstrzygane w drodze interpretacji indywidualnych. Możliwe będzie jednakże złożenie wniosku o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego (odpowiednik interpretacji podatkowej) oraz opinię zabezpieczającą w sprawie opodatkowania wyrównawczego. Opłaty za te wnioski mogą wynieść do 100 tys. zł.

Aktualny etap legislacyjny

Na ten moment (wrzesień 2024 r.) projekt ustawy implementującej dyrektywę w Polsce został przekazany do Komisji Prawniczej.

Zgodnie z projektem przepisy dot. globalnego podatku minimalnego wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Możliwe będzie jednak stosowanie przepisów przez grupę w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego po 31 grudnia 2023 r.

Niemniej jednak polskie podmioty mogą już teraz być zobowiązane do przesyłania jednostkom z grupy danych rachunkowych w związku z wprowadzeniem Pillar II w ich krajach.

 

Pobierz wersję PDF

Kliknij, żeby ocenić ten post!
Podziel się artykułem:

Komentarze

0