Szanowni Państwo,
ustawa o tzw. tarczy antykryzysowej została uchwalona. Przedstawiamy główne rozwiązania wynikające z tej ustawy oraz aktów wykonawczych wydanych w związku z zaistniałą sytuacją kryzysową.
Rozwiązania wynikające z aktów wykonawczych:
- Termin na złożenie CIT-8 odroczony do 31.05. (Rozporządzenie MF opublikowane w Dz.U.).
- Termin na złożenie MDR-3 w zakresie CIT tym samym również został odroczony do 31.05.
- Odroczenie o 2 miesiące terminu na złożenie ITF-2R oraz ORD-U (Rozporządzenie MF opublikowane w Dz.U.)
- Odroczenie o 3 miesiące terminu na sporządzenie, zatwierdzenie i przekazanie sprawozdań lub informacji, o których mowa w ustawie o rachunkowości, w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (Rozporządzenie MF opublikowane w Dz. U.).
Nie ma zmiany terminu składania powiadomienia CBC-P (składane przez podmioty wchodzące w skład grupy, której skonsolidowane przychody przekroczyły 3,25 mld PLN lub 750 mln EUR).
Główne rozwiązania podatkowe wynikające z ustawy o tzw. tarczy antykryzysowej (dostępna tutaj):
- Odroczenie wejścia w życie struktury JPK_V7M dla tzw. „dużych” przedsiębiorców z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.
- Odroczenie wejścia w życie tzw. nowej matrycy stawek VAT z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.
- Odroczenie przekazania przez płatników zaliczek na PIT od wynagrodzeń pobranych w marcu i kwietniu 2020 r. do 1 czerwca 2020 r., jeżeli płatnicy ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
- Brak obowiązku stosowania „ulgi na złe długi” w PIT i CIT przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy przez dłużników, pod warunkiem, że podatnik poniósł w danym miesiącu negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 i przychody uzyskane w tym okresie spadną o co najmniej 50% w stosunku do przychodów osiągniętych w analogicznym okresie 2019 r.
- Możliwość rezygnacji z uproszczonych zaliczek w 2020 r. dla „małych podatników”, jeżeli ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
- Zwolnienie z obowiązku opłacania nieopłaconych składek ZUS należnych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r. dla:
-
- płatników składek, którzy na dzień 29 lutego 2020 r. zgłosili do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek przed 1 lutego 2020 r.
- osób prowadzących działalność gospodarczą, opłacających składki wyłącznie na własne ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli prowadziły działalność przed 1 lutego 2020 r. i przychód z tej działalności uzyskany w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie z opłacania składek nie przekroczył 15.681 zł.
Dodatkowe rozwiązania wynikające z ww. ustawy:
- Możliwość rozliczania w PIT i CIT strat podatkowych poniesionych z powodu COVID-19 (do 5 mln zł) w 2020 r. z dochodem z roku 2019 (tzw. wsteczne rozliczenie) – jeżeli przychody osiągnięte w 2020 r. spadną o co najmniej 50% w stosunku do przychodów osiągniętych w 2019 r.
- Możliwość odliczenia w PIT i CIT darowizn przekazanych od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19. W przypadku darowizny przekazanej:
- do 30 kwietnia 2020 r.– odliczeniu podlega 200% wartości darowizny;
- w maju 2020 r. – odliczeniu podlega 150% wartości darowizny;
- od 1 czerwca 2020 r. do 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega wartość darowizny.
- Zawieszenie terminów raportowania schematów podatkowych w okresie od 31 marca 2020 r. do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2020 r.
- Przedłużenie terminu zawiadomienia w przypadku zapłaty należności na rachunek spoza wykazu podatników VAT (tzw. „biała lista”) do 14 dni od dnia zlecenia przelewu (w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19).
- Rezygnacja z opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty / odroczenia terminu płatności podatków i zaległości podatkowych, będących dochodem budżetu państwa (na wniosek złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego / stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19 albo w okresie 30 dni po ich odwołaniu).
- Możliwość wprowadzenia przez gminy za część roku 2020 zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 oraz przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r. (nie dłużej niż do 30 września 2020 r.).
- Przedłużenie o 3 miesiące terminów na wydanie interpretacji indywidualnej w przypadku wniosków złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie tzw. tarczy antykryzysowej (tj. do 31.03.2020 r.) oraz złożonych od dnia wejścia jej w życie do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego / stanu epidemii.
- „Przedłużenie” terminu do złożenia zeznania za 2019 r. w PIT do 31 maja 2020 r. (złożenie zeznania po terminie, ale do 31 maja 2020 r. będzie równoznaczne ze złożeniem tzw. czynnego żalu bez stosowania sankcji z KKS).
- Wstrzymanie rozpoczęcia oraz zawieszenie w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID biegu terminów procesowych i sądowych w m.in.: postępowaniach sądowych, w tym sądowo-administracyjnych, postępowaniach egzekucyjnych, postępowaniach karnych skarbowych, postępowaniach i kontrolach prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej, kontrolach celno-skarbowych.
- Zwiększenie limitów dla niektórych zwolnień przedmiotowych w PIT w 2020 r. i/lub 2021 r. (m.in. podwyższenie limitu zwolnienia dla świadczeń z ZFŚS z 1000 zł do 2000 zł).
- Zwolnienie z PIT świadczenia postojowego otrzymanego w 2020 r.
- Możliwość dokonywania jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 i wprowadzone do ewidencji ŚTWNiP w 2020 r.
- Zmiana obligatoryjnego nakładania kary pieniężnej 500 zł za każdy błąd w nowym JPK_VAT na karę fakultatywną.
- Możliwość wystawiania i przesyłania e-paragonów z tzw. „kas online” za zgodą nabywcy i w sposób z nim uzgodniony.
Wsparcie pieniężne wynikające z tarczy antykryzysowej:
- Świadczenie postojowe – samozatrudnieni, osoby pracujące na umowach zleceniach oraz umowach o dzieło mogą otrzymać (w przypadku spadku zleceń) wsparcie w wysokości do 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2020 r.;
- Dla „mikroprzedsiębiorców” niskooprocentowana jednorazowa pożyczka do 5 tys. PLN z powiatowego urzędu pracy (ze środków Funduszu Pracy); okres spłaty nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, z okresem karencji w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 3 miesięcy; możliwość wystąpienia z wnioskiem o umorzenie pożyczki z odsetkami.
Jak zoptymalizować podatki na bazie dotychczasowych przepisów?
W świetle obecnej sytuacji bardzo ważne dla Państwa będzie utrzymanie cash-flow, m.in. poprzez optymalizację obciążeń podatkowych. W tym celu można skorzystać z rozwiązań istniejących już w przepisach, m.in.:
- Korzystanie z ulgi na złe długi w VAT.
- Korzystanie z nowej ulgi na złe długi w CIT.
- Obniżanie stawek amortyzacyjnych.
- Możliwość „wyjścia” z zaliczek uproszczonych (także dla dużych podatników).
- Optymalizacja terminów zwrotu VAT.
- Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (wynikające z Ordynacji Podatkowej):
- odroczenie terminu płatności podatku lub innego terminu podatkowego,
- rozłożenie płatności podatkowych na raty,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowych,
- całkowite lub częściowe umorzenie zaległości podatkowych.
- Wniosek o rozłożenie na raty lub odroczenie płatności składek ZUS.
- Przeprowadzenie restrukturyzacji przez Grupy Kapitałowe – połączenie i uproszczenie struktur grupy oraz generowanych kosztów.
- Wykorzystanie możliwości wynikających ze zmianą podatkowych okresów rozliczeniowych, np. wydłużenie roku podatkowego.
- Ulga B+R, Ulga IP Box.
W czym możemy Państwu pomóc?
Przedstawione powyżej rozwiązania mogą Państwu pomóc zachować płynność finansową w czasie kryzysu. Oferujemy Państwu pomoc w tym zakresie, która polega m.in. na:
- indywidualnej analizie proponowanych rozwiązań antykryzysowych w kontekście specyfiki Państwa działalności i biznesu,
- bieżącym wsparciu w zakresie składnia wniosków oraz innych pism urzędowych niezbędnych do skorzystania z ww. „narzędzi antykryzysowych”,
- przeprowadzeniu audytu (przeglądu podatkowego) pod katem możliwości skorzystania z dostępnych ulg i preferencji podatkowych,
- przeprowadzeniu analiz cen transferowych mających na celu porównanie warunków kontrolowanych do dynamicznie mieniących się warunków rynkowych.
Jeżeli są Państwo zainteresowani szerszymi informacjami w tym zakresie lub naszym wsparciem, jesteśmy do Państwa dyspozycji – biuro@abctax.com.pl .