Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych od 1 stycznia 2026 r.
5 (1)

10.06.2025

Pragniemy zwrócić uwagę na nowe limity zaliczania do kosztów podatkowych dla samochodów osobowych, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 r. Będą one dotyczyć:

  • amortyzacji oraz
  • rat leasingowych.

Obecne regulacje

Aktualnie, koszty amortyzacji oraz rat leasingowych dla samochodów osobowych ograniczone są następującymi limitami:

  • 225 000 zł – w przypadku samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem,
  • 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

Wynika to z art. 16 ust. 1 pkt 4, pkt 49a oraz art. 16 ust. 5e ustawy o CIT.

Limity po zmianach

Zgodnie z nowymi regulacjami, limity te od 1 stycznia 2026 r. będą wynosić:

  • 225 000 zł – dla pojazdów elektrycznych lub napędzanych wodorem,
  • 150 000 zł – dla pojazdów spalinowych, których emisja CO₂ wynosi poniżej 50 g/km,
  • 100 000 zł – dla pojazdów spalinowych, których emisja CO₂ wynosi 50 g/km lub więcej.

Jak określić emisję CO₂?

Zgodnie z nowymi regulacjami, emisja CO₂ silnika spalinowego samochodu osobowego powinna być określana na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.).

W uzasadnieniu ustawy zmieniającej wskazane jest, że dane odnośnie emisji CO₂ pojazdu zawarte są w jego dokumentach homologacyjnych. Dane te pozyskiwane będą z centralnej ewidencji pojazdów, która jest częścią systemu informatycznego CEPiK.

 

Do jakich aut stosuje się nowe limity

Zgodnie z przepisem przejściowym, do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika przed dniem wejścia w życie omawianych przepisów (tj. przed 1 stycznia 2026 r.) stosuje się dotychczasowe przepisy / limity. Sprawa jest zatem jasna w odniesieniu do amortyzacji (gdzie samochody są wprowadzane do ewidencji środków trwałych) – nowe limity będą dotyczyć tylko nowych samochodów.

W przypadku leasingu sprawa już nie jest taka oczywista. Samo brzmienie przepisów sugeruje, że do „starych” umów leasingu trzeba będzie stosować nowe limity. Wydaje się to jednak niespójne. Urzędnicy na infolinii KIS również zalecają kontakt w tej sprawie w terminie późniejszym, gdyż obecnie nie mają w tym zakresie żadnych wytycznych.

 

Cel regulacji i konsekwencje

Omawiane działania mają przyczynić się do szybszego tempa rozwoju niskoemisyjnego transportu. Zaproponowane rozwiązanie ma być zachętą dla przedsiębiorców do sukcesywnej wymiany flot pojazdów spalinowych na pojazdy niskoemisyjne.

Należy zatem pamiętać o zmniejszeniu możliwości zaliczania do KUP odpisów amortyzacyjnych od nowowprowadzanych do ewidencji pojazdów spalinowych, których emisja jest większa lub  równa 50 g/km.

Zwracamy również uwagę na możliwe konsekwencje wynikające ze zmiany ww. przepisów na gruncie przepisów o schematach podatkowych. Naszym zdaniem, w pewnych przypadkach podatnik może być zobowiązany do zaraportowania zakupu samochodu osobowego i wprowadzenia go do ewidencji w 2025 r. jako schematu podatkowego. Będzie tak w sytuacji, gdy głównym (lub jednym z głównych) celów podatnika będzie chęć uzyskania korzyści podatkowej, tj. skorzystanie z wyższego limitu wartości amortyzacji zaliczanej do kosztów uzyskania przychodów, który będzie obowiązywał tylko do końca 2025 r.

Ryzyko uznania transakcji za schemat podatkowy będzie najwyższe, gdy:

  • zakup nie znajduje uzasadnienia w dotychczasowej strukturze firmy (np. zakup kolejnego auta w sytuacji, gdy pozostałe są mało wykorzystywane),
  • transakcja nastąpi pod koniec roku. 

 

Pobierz wersję PDF

Kliknij, żeby ocenić ten post!
Podziel się artykułem:

Komentarze

0