14 października na stronie rządowego centrum legislacji opublikowano projekt (link) rozporządzenia zmieniającego uchwalone i mające obowiązywać od 1 lutego 2026 r. rozporządzenie w sprawie JPK_VAT. Projekt wprowadza zmiany dostosowujące rozporządzenie JPK_VAT z deklaracją do zmian w zakresie wdrożenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur. Odnosi się on również do obowiązującego od 1 października br. systemu kaucyjnego.
Najważniejsze zmiany
- Wprowadzenie nowych rozwiązań w postaci oznaczeń faktur/dokumentów w związku ze zmianami dotyczącymi KSeF;
- Wprowadzenie obowiązku oznaczania faktur w ewidencji zakupu numerem KSeF;
- Uchylenie przepisu odraczającego obowiązek podania nr KSeF w ewidencji sprzedaży (obowiązek ten miał istnieć od 1 sierpnia 2026 r.);
- Wprowadzenie uregulowań związanych z rozliczeniem podatku VAT od niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.
Nowe oznaczenia dot. KSeF
W przypadku, gdy na moment złożenia ewidencji fakturze nie zostanie przydzielony numer KSeF, rozporządzenie wprowadza wymóg podania odpowiedniego oznaczenia.
W takiej sytuacji faktura będzie podlegała obowiązkowemu oznaczeniu jednym z poniższych kodów:
- „OFF” – dla faktur wystawionych w trakcie awarii KSeF – gdy nie mają przydzielonego jeszcze nr KSeF lub nie zostały przesłane do KSeF;
- „BFK” – dla faktury elektronicznej lub papierowej (tj. wystawionej bez użycia KSeF) – gdy podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur przy użyciu KSeF, a jest zobowiązany do wystawienia faktury i korzysta z dotychczasowych form wystawiania faktur;
- „DI” – dla dowodu innego niż faktura – dotyczy to dokumentów nie objętych oznaczeniami OFF oraz BFK, a także faktur wystawionych w trybie offline24, które na dzień przesłania ewidencji nie posiadają nr KSeF lub nie zostały przesłane do KSeF (co istotne, po uzyskaniu numeru KSeF podatnik powinien skorygować JPK_VAT z deklaracją i oznaczyć numerem KSeF fakturę wystawioną w trybie offline24, której przyporządkowano wcześniej oznaczenie DI).
Wskazane powyżej oznaczenia będą występować zarówno po stronie ewidencji sprzedaży jak i zakupów.
Podatnicy nadal będą stosowali już funkcjonujące do tej pory oznaczenia takie jak „RO”, „WEW”, „FP” występujące po stronie sprzedaży oraz oznaczenia „VAT_RR”, „WEW”, „MK” występujące po stronie zakupu.
Warto zaznaczyć, że oznaczenia „DI” oraz „RO” i „WEW” mogą występować razem.
Wskazać należy przy tym, że w JPK_VAT z deklaracją numer KSeF oraz oznaczenia „OFF”, „BFK” i „DI” mają występować w jednym węźle. W przypadku wyboru oznaczenia „DI”, z uwagi na brak przesłanek do wyboru pozostałych oznaczeń, może wystąpić konieczność dalszego wyboru oznaczenia „RO” lub „WEW” (po stronie sprzedaży) bądź „VAT_RR” lub „WEW” (po stronie zakupu). Najpierw bowiem należy zaznaczyć w węźle struktury oznaczenie „DI”, aby następnie mieć możliwość wybrania kolejnego odpowiedniego oznaczenia j.w. np. „RO” lub „WEW” bądź „VAT_RR” lub „WEW”.
Dodatkowo oznaczenie „FP”, jak i oznaczenie „MK”, mogą występować razem z innymi typami – numerem KSeF, „OFF”, „BFK”.
Numer KSeF w ewidencji zakupu i ewidencji sprzedaży
Projekt rozporządzenia rozwiewa wątpliwości związane z obowiązkiem podawania numeru KSeF w ewidencji zakupu i ewidencji sprzedaży.
Dotychczasowe rozporządzenie zmieniające przewidywało odroczenie w czasie obowiązku podawania nr KSeF w ewidencji sprzedaży do 31 lipca 2026 r. Z kolei opublikowane przez MF robocze wersje struktur logicznych JPK_V7 oraz informacje zawarte w podręczniku KSeF wskazywały, że obowiązek ten będzie obowiązywał już od 1 lutego 2026 r.
Zgodnie z omawianym projektem rozporządzenia, numer KSeF będzie miał być podawany w ewidencji już od 1 lutego 2026 r.
Zmiany w JPK_VAT dotyczące systemu kaucyjnego
Mając na uwadze obowiązek rozliczenia w deklaracji VAT podatku od niezwróconej kaucji, przez wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje konieczne jest również dostosowanie JPK_VAT z deklaracją.
Tu warto wskazać, że wykazanie przez podatnika podatku od niezwróconej kaucji w JPK_VAT z deklaracją, nastąpi poprzez wykazanie podstawy opodatkowania oraz podatku VAT w polach właściwych dla danej stawki podatku. W zależności od stawki podatku VAT, stosowanej dla danego napoju w opakowaniu, wprowadzający napoje w opakowaniach będzie wykazywał zwiększenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w pozycji przewidzianej dla tej stawki podatku.
Jednocześnie w przypadku dostawy towarów korzystających ze zwolnienia (np. art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT) podatnik będzie wykazywał wyłącznie podstawę opodatkowania w pozycji przewidzianej dla transakcji zwolnionych z VAT).
Termin wejścia w życie zmian
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Jednocześnie projekt wprowadza zmiany do rozporządzenia zmieniającego, które zacznie obowiązywać 1 lutego 2026 r., w związku z czym również zmiany przewidziane w omawianym projekcie zaczną obowiązywać od tego dnia. Aktualny status projektu rozporządzenia – opiniowanie.